Van compliance 1.0 naar ondernemend gedrag...

De bottom line van elk zakelijk succes is het hebben van trouwe klanten die bereid zijn om uw waardepropositie te kiezen boven die van uw concurrenten. En die klanten zijn bereid om een verkoopsprijs te betalen die hoger is dan de kost van de waardepropositie die in verhouding staat tot het kwaliteitsniveau van de waardepropositie.

Maar wanneer de omgeving verandert, en zeker in volatiele, onzekere en snel wijzigende tijden zijn klanten zijn niet altijd bereid om hetzelfde geld te betalen voor diensten en goederen die ze vroeger in stabielere tijden aankochten. Onzekere en volatiele omgevingen kunnen ook invloed hebben op de kosten om de waardepropositie te dienen en het is niet zeker dat klanten bereid zijn de extra kosten te betalen.

Als organisaties op de lange termijn relevant en performant willen blijven, moeten ze zich snel aanpassen aan veranderende omstandigheden. Dat weten we al geruime tijd, maar vandaag de dag staat dit heel hoog op de agenda, hoger dan ooit. Bestaande managementprincipes gebaseerd op centrale controle, planning en compliance laten geen snelle reactie toe, ze laten geen adequate aanpassing aan heel volatiele en niet-lineaire veranderende omgevingen toe... en dat... kost geld, veel geld.

De onderscheidende factor in zakelijk succes zal het vermogen zijn om in onzekere omstandigheden toegevoegde waarde te creëren of te herscheppen voor alle stakeholders. Als bedrijven en organisaties dit willen realiseren, moeten zij evolueren naar ondernemende en innoverende ecosystemen waar alle relevante stakeholders bij worden betrokken.

Betrokken, gemotiveerde en vakkundige (frontlinie-)medewerkers zijn in staat om heel snel veranderingen te detecteren en de waardepropositie en/of oplevering aan te passen. Dit kan gaan tot het vinden, stimuleren en opnemen van startups die breakthrough-innovatie kunnen helpen realiseren. 

Door gebruik te maken van en het stimuleren van 'grassroots' ondernemend gedrag bij al uw medewerkers en stakeholders wordt uw organisatie een ondernemend en innoverend ecosysteem dat bestand is tegen een sterke milieu-impact en dat duurzaam blijft presteren. Het komt er dus op aan om ‘ondernemende organisaties’ te ontwerpen.  

Helaas is het daar waar in veel gevallen het schoentje wringt. Twee jaar geleden schreven we een boek waarin we 10 principes bespraken om een ondernemende organisatie vorm te geven. Vijf daarvan richtten zich op het individu en de organisatie, omdat we weten dat het gedrag van de organisatie een functie is van het individu en de organisatie die met elkaar in wisselwerking staat. 

The BEE ondersteunt organisaties in het ontwerpen van ondernemende ecosystemen die ROI realiseren. Contacteer ons vrijblijvend! 

 

Organisaties en bedrijven als onderdeel van ondernemende ecosystemen...

Om snelle breakthrough innovatie te realiseren is het zinvol de grenzen van de eigen organisatie te doorbreken en over te schakelen naar corporate venturing. Bedrijven en organisaties. gaan op zoek naar en stimuleren interne en externe beloftevolle startups die nu of in de toekomst toegevoegde waarde kunnen realiseren en nemen ze op in een ondernemend ecosysteem waarbij deze begeleid, ondersteunt en eventueel opgenomen worden.

Om maximale toegevoegde waarde te realiseren en kans op succes te maximaliseren is een gestructureerde aanpak van corporate venturing noodzakelijk.

 

The BEE ondersteunt organisaties in het ontwerpen van ondernemende ecosystemen die ROI realiseren. Contacteer ons vrijblijvend!